Wednesday, January 31, 2018

CARA DESAIN KUFI SEPERTI MDC muslim designer comunity

,

CARA DESAIN KUFI SEPERTI MDC muslim designer comunity





1.       Sejarah Kufi



Kufi adalah salah satu cabang dari seni kaligrafi islam dan merupakan yang tertua. Kufi digunakan secara meluas dalam penulisan Al-Quran dahulu sebelum dirubah dengan skrip nasakh seperti yang dipakai saat ini.


Kufi atau kufic sebenarnya berasal dari kata Kuffah� yaitu nama sebuah bandar di Iraq. Pada zaman permulaan penulisan di kuffah, Al-Quran ditulis menggunakan tulisan kufi tanpa ada baris, tidak seperti apa yang kita baca hari ini. Pada dasarnya, huruf-huruf kufi terdiri dari gabungan bentuk-bentuk segi empat dan garis lurus.


Skrip kufi yang banyak dan populer di Malaysia ialah dalam bentuk square geometric yang juga boleh didapati di Masjid Nabawi, Madinah.


2.       Friends of Kufi Square (FoKS)



Permulaan pengajaran dan pengenalan KUFI dimulakan oleh En. Shukor Yahya pada seawal 1 Januari 2010 di page peribadi beliau sendiri.


Shukor Yahya ( juga dikenali sebagai Master Shukor Yahya atau MSY) dan Ahmad Hilmy (yang juga dikenali sebagai Sifu) kemudiannya menyedari kepentingan dalam penyebaran dan pendidikan KUFI kepada masyarakat dan telah menubuhkan sebuah komuniti yang kemudiannya di beri namaFoKS pada May 2010 .


Perkataan FoKS (Friends of KUFI Square) adalah cetusan idea Richard Azlan Abas berdasarkan idea dari nama FOO Camp ,dimana FOO bermaksud Friends of OReilly


Ustaz Abdul Wahab Khalid Khatboard kemudiannya mengambil inisiatif untuk membuka group di Facebook ini yang diberi nama Fan @ Friends Of KUFI Square (FoKS) pada 2 July 2010.


Antara artis, pengkritik,penggiat, aktivis dan kini guru kufi
visit to link download